Stavební kolečko

Stavební kolečko je nástroj, bez kterého se neobejdeme na žádné stavbě. Provází nás již po staletí. Během své existence se stalo oblíbeným pomocníkem nejenom na stavbách, ale i na zahradě. Stavební kolečko bude i nadále neocenitelným pomocníkem při stavebních a zahradních pracích.

Stavební kolečko je jednoduché mechanické zařízení. Přesnější je vyjádření ve smyslu, že stavební kolečko je ruční stroj. Slouží jako ruční stroj pro manuální přepravu materiálu. Jedná se o jednokolové vozidlo. Je kombinací dvou jednoduchých strojů.

Stavební kolečko vzniklo kombinací páky a kola, je následovníkem trakaře. Na stavebním kolečku tak můžeme převážet zejména sypký materiál a dělitelný materiál (zeminu, cihly).

Má i své dějiny. Stavební kolečka byla vyvinuta z trakaře. Byla jedním z přelomových vynálezů. Staly se vhodným prostředkem pro krátké vzdálenosti. Své využitelnosti tak dosáhly zejména na stavbě.

Se stavebním kolečkem se na stavbě na rozdíl od tažných zvířat dalo dostat téměř všude. Ačkoliv nemá tak velkou nosnost, jako například kára, unese více než člověk. Původně se stavěla ze dřeva. Přelom ve stavbě stavebních koleček přichází ve 20. století. Od 20. století se pro stavbu stavebních koleček používají ocelové trubky a plech.

Jako pracovní nástroj stavební kolečka enormně zvýšili celkovou efektivitu práce. Podíleli se i na urychlení průmyslové revoluce. Skládá se z těchto částí: držadla, korba na náklad, kolo, opěrky. Princip se po staletí nezměnil. Ovšem v 21. století se stavební kolečko inovovalo.

Dnes se již na trhu setkáme s motorovým stavebním kolečkem. Cílem je odstranit dřinu při práci na stavbě či na zahradě. Motorové stavební kolečko pohání stejnosměrný derivační elektromotor. Tento je krmený dvanácti voltovým plochým gelovým akumulátorem. Akumulátor je umístěný pod korbou. Motor je integrovaný přímo do kola a nemá žádné převody. Stavební kolečko se tak ovládá otočením rukojeti. Je ve srovnání s klasickým stavebním kolečkem těžší, váží 30 kilogramů. Většinu nárůstu váhy způsobilo umístění elektromotoru v kole.

Motorové stavební kolečko jezdí rychlostí 3 – 4,5 kilometru za hodinu. Lze do něj naložit až 150 kilogramu nákladu. Je vybaveno pneumatikou s výrazným šípovitým vzorem. Právě tako přizpůsobená pneumatika, umožňuje dobrý záběr v blátě, do kopce i v mokré trávě.

Vydrží pracovat až osm hodin v kuse. Baterii lze nabíjet přímo v kolečku nebo nabíjet přímo u zásuvky. Po úplném vybití se baterie plně nabije zhruba za čtyři hodiny.