Kompresory stejně tak jako každé jiné zařízení s motorem a složitější konstrukcí vyžadují údržbu a pravidelný servis. Podobně jako je tomu například u automobilu, který disponuje pravidelnými servisními intervaly pro výměnu olejů nebo rozvodů.  Liší se servis pístových a šroubových kompresorů? A kdy je lepší přistoupit rovnou ke generální opravě?

Generální oprava u pístových kompresorů

Začněme nejprodávanějšími stroji na trhu – olejovými nebo bezolejovými pístovými kompresory. V tomto bodě se vyplatí připomenout, že mnoho levných bezolejových kompresorů je takřka neopravitelných. Při koupi se vždy ujistěte, zda stroj netrpí touto zásadní nevýhodou. Běžně jde o kompresory s logem známých značek nářadí nebo levné kompresory v nespecializovaných hobby prodejnách a supermarketech. Jejich cena může sice lákavá, ale jakmile dojde na vypršení záruky a něco se přihodí, máte prostě smůlu. V tomto případě na generální opravu opravdu zapomeňte.

Olejové pístové kompresory na tom bývají lépe a ještě lépe, pokud si stroj zakoupíte od firmy, která se na kompresory specializuje. Ceny profesionálních strojů jsou sice vyšší, ale garantovaná je záruka kvality a servisní podpora. A i když mluvíme o vyšší ceně věřte, že stále je natolik přijatelná, že se kolikrát generální opravu vůbec nevyplatí provádět. Co to znamená? Generální oprava agregátu vyjde na podobné peníze jako samotný nový agregát. Je už na vás, jakou cestou se vydáte. A jak by „generálka“ probíhala, když už se pro ní rozhodnete? Součástí generální opravy pístového kompresoru je jak výbrus hlavy pístu, tak válce a výměna těsnících kroužků, ventilů nebo klínového řemenu. Měla být provedena tehdy, když pístový kompresor začne odebírat větší množství proudu, zatímco jeho výkon znatelně klesá. Pokud má taková generálka nějakou výhodu, je jí významný příspěvek k ochraně životního prostředí. Spotřeba nového materiálu – zejména hliníku, oceli a mědi je totiž několikanásobně nižší než při výrobě nového stroje.

Generální oprava šroubového kompresoru

Šroubové kompresory jsou stroje, které vyrábí stlačený vzduch nepřetržitě. Je tedy jasné, že i přes jejich pečlivý servis je opotřebení mnoha dílů nevyhnutelné. K opotřebení dochází zejména abrazí a teplotní náročností provozu. Přes sebelepší filtrační systém nasává kompresor vzduch včetně vlhkosti a prachových částic. Tyto částice jsou následně promíchány s olejem kompresoru a rozneseny po celém mazacím okruhu, a tudíž do téměř všech pohyblivých částí kompresoru. Tyto, ač zdánlivě malé částice jsou nasávány ve velkém množství a působí-li dostatečně dlouho, způsobí poškození důležitých součástí stroje. Všechny nepatrné částečky se postupem času negativně podepíší na ložiskách, těsnicích elementech a hladkých plochách.

Jak vypadá takový šroubový kompresor, na kterém byla zanedbána údržba? Dochází u něj k přehřívání, uniká z něj olej a čím dál více vibruje. V tomto případě platí, že opotřebení dalších součástí vypadá jako dominový efekt. Čím dříve zakročíme, můžeme předejít ošklivé havárii a totálnímu zničení kompresoru. Dalším zatím nezmíněným elementem mohou být řemeny, koaxiální spojka nebo převodovka. I tyto součásti mají pouze omezenou životnost a je po třeba se o ně správně starat. Mezi tím, co řemeny a spojka mají předem definovaný interval výměny, provádí se údržba převodovky právě až při generální opravě, kdy je nutné zhodnotit její stav a stupeň opotřebení.

Při generální opravě šroubového kompresoru se jedná o výměnu všech těsnících prvků, pružin, hadic, ložisek, kompletní kontrolu stroje včetně elektroinstalace. Provádí se taktéž kontrola rozvodných elementů oleje, řídících obvodů, různých stykačů nebo frekvenčních měničů.

Na rozdíl od pístových kompresorů se generální oprava šroubových kompresorů vždy vyplatí, protože jde často o finančně velice nákladné stroje. Proto by se každý majitel šroubového kompresoru měl snažit o to, aby co nejvíce prodloužil životnost těchto jinak velice spolehlivých strojů.  

Obsah článku podléhá autorským právům.